„Globalizarea
şi noile realităţi și
orientări din
arena internaţională”
* * *
În era globalizării şi a
interdependenţelor din
arena internaţională,
se observă
anumite manifestări
specifice precum:
interferenţa în afacerile interne şi supravegherea reciprocă în cele externe, scăderea importanţei frontierelor statale, respingerea recurgerii la forţă pentru rezolvarea diferendelor (cu excepţii), securitatea bazată pe transparenţă şi cooperare, deschidere reciprocă (cu excepţii pe piaţa muncii ş.a.), interdependenţă cu vulnerabilitate reciprocă ş.a..
În cazul statelor şi uniunilor de state precum U.E., organizaţiilor precum NATO ş.a., există o fragmentare benefică, utilă a puterii. Ierarhiile tradiţionale ale puterii sunt substituite cu reţele cu semnificaţii transfrontaliere. Funcţiile tradiţionale ale statului tradiţional sunt transferate fie ascendent - unor organisme supranaţionale (NATO, U.E.), fie descendent - la nivel subnaţional, astfel guvernarea operând la diferite niveluri. În paralel, alte roluri tradiţionale ale guvernelor sunt preluate de noi jucători din arena globală. Nici una dintre componentele acestei reţele nu deţine controlul unificat asupra politicii sau puterii, deţinut altădată de statul naţional tipic sau de state hegemonice. Această multiplicare a interacţiunilor, a direcţiilor de acţiune în lume globală, aşadar globalizarea în sine, nu mai permite deţinerea tuturor competenţelor şi pârghiilor într-un singur punct central şi hegemonic.
interferenţa în afacerile interne şi supravegherea reciprocă în cele externe, scăderea importanţei frontierelor statale, respingerea recurgerii la forţă pentru rezolvarea diferendelor (cu excepţii), securitatea bazată pe transparenţă şi cooperare, deschidere reciprocă (cu excepţii pe piaţa muncii ş.a.), interdependenţă cu vulnerabilitate reciprocă ş.a..
În cazul statelor şi uniunilor de state precum U.E., organizaţiilor precum NATO ş.a., există o fragmentare benefică, utilă a puterii. Ierarhiile tradiţionale ale puterii sunt substituite cu reţele cu semnificaţii transfrontaliere. Funcţiile tradiţionale ale statului tradiţional sunt transferate fie ascendent - unor organisme supranaţionale (NATO, U.E.), fie descendent - la nivel subnaţional, astfel guvernarea operând la diferite niveluri. În paralel, alte roluri tradiţionale ale guvernelor sunt preluate de noi jucători din arena globală. Nici una dintre componentele acestei reţele nu deţine controlul unificat asupra politicii sau puterii, deţinut altădată de statul naţional tipic sau de state hegemonice. Această multiplicare a interacţiunilor, a direcţiilor de acţiune în lume globală, aşadar globalizarea în sine, nu mai permite deţinerea tuturor competenţelor şi pârghiilor într-un singur punct central şi hegemonic.
Dispariţia graniţei dintre politica internă şi
externă, a agregării suveranităţii şi existenţa unei cooperări
reciproce, a făcut ca statele postmoderne (precum SUA) să formeze
un întreg mai coerent, mai puternic şi mai influent decât în
cazul statelor din celelalte categorii (premoderne - precum
Afganistan şi Siria şi moderne).
Statele postmoderne funcţionează interconectate în
reţea stratificată, nefiindu-le caracteristică permanentă
competiţia „cu orice preţ” şi nici izolaţionismul, ele mai
degrabă cooperează şi îşi apără interesele comune, de altfel
nici nu poartă războaie între ele. Ele susţin interacţiunea
intereselor şi, în numeroase cazuri, urmăresc interese majore
comune, mai degrabă se manifestă ca părţi interconectate decât
ca state naţionale retrase în competiţie pe arena internaţională.
Fireşte, competiţia există, însă nu este una continuă, acerbă,
profundă, „cu orice preţ”, nu cu orice
riscuri, competiţia nu este
complexă şi fără şanse de cooperare, cum ar putea fi
între state sub regimuri antagonice, cu ideologii antagonice
(oponente), deci concurente prin tradiţie.
Lumea postmodernă (contemporană) este tot mai des şi
mai profund implicată, chiar târâtă în intervenţii în diverse state (considerate
agresive), state premoderne sau moderne, de regulă cu regimuri
nedemocratice. Implicarea statelor postmoderne (state democratice şi
dezvoltate economic) precum SUA, în
acţiuni militare sau poliţieneşti, de tip jandarm mondial, în
încercarea de a se obţine structuri politice democratice dar şi
influenţă şi control, este discutabilă cel puţin sub aspectul
motivaţiilor reale şi al rezultatelor. Astfel, se încearcă
promovarea şi implementarea valorilor democratice şi obţinerea
stabilităţii, cu succesul statelor ţintă în implementarea,
menţinerea şi consolidarea componentelor democratice. Intervenţiile
din Bosnia, Kosovo, Afganistan, plus intervenţiile din Irak, Siria,
chiar sub umbrela NATO, denotă faptul că, statele postmoderne se
autoconsideră suverane absolute şi superioare faţă de celelalte
(categorii de) state. Sub pretexte diferite, mai mult sau mai puţin
reale şi legitime, statele din vârful piramidei (state postmoderne)
nu ţin cont de suveranitatea statelor de la aceste niveluri
(considerate de statele puternice) inferioare amintite. Globalizarea
se manifestă şi prin promovarea valorilor democratice, deşi
segmentarea statelor pe cele trei niveluri (în ordinea crescătoare a influenţei şi a manifestărilor democraţiei - 1) state premoderne, 2) moderne şi 3) postmoderne - democratice, puternice economic, influente în arenă) amintite denotă
diferenţieri puternice, de esenţă, de multe ori tradiţionale,
deci puternic cristalizate şi aproape imposibil de schimbat, cel
puţin pe termen scurt şi mediu. Cel puţin sub aspect politic,
statele puternice, deşi îşi promovează şi chiar îşi
implementează valorile (forţat, ca în Irak, sau liber, ca în
unele state asiatice de tipul „tigrilor asiatici”), nu pot obţine
o „convertire” totală, şi a tuturor statelor lumii. Cert este
că moralitatea şi libertatea, respectarea drepturilor şi
tratatelor, cooperarea reală ş.a. ar trebui să constituie premise
fundamentale şi solide
în cadrul manifestărilor din arena globală!... însă realitatea
este, în numeroase cazuri alta, lucru vizibil şi din prisma
istoriei (vezi imperiile roman, otoman ş.a.). Oricum, este limpede
că, de-a lungul istoriei, statele şi imperiile foarte puternice, pe
termen lung, îşi pot urmări şi anumite interese ascunse mai puţin
orodoxe, chiar imorale şi nejuste, păguboase pentreu stalele şi
regiunile ţintă, totul sub umbrela aparent transparentă şi
liniştitoare a democraţiei... iar acest lucru se poate manifesta la
diferite nivelură şi în diferite sfere şi zone chiar şi la
nivelul stalelor democratice, fie acestea chiar state premoderne
partenere, toate aceasta în condiţiile exstenţei unei rerale
concurenţe economice, a resurselor, informaţionale, geostrategice,
geopolitice ş.a..
Relaţiile dintre cele trei lumi diferit organizate şi
diferit dezvoltate (lumea premodernă,
modernă şi
postmodernă) se bazează în prezent pe interesul de
conjunctură, pe termen mediu şi chiar scurt, dar şi pe
managementul crizelor, în lupta anti-tero, în special după
atentatele teroriste din SUA din 11 septembrie 2001. Faptul că
lumile sunt partenere la nivel de organizaţii interguvernamentale,
arată că ele realmente pot coopera, că nu sunt chiar atât de
diferite încât să fie complet incompatibile, cu toate că există
o serie de diferenţe de esenţă dar nu inposibil de depăşit...
dar să nu uităm că aceste lumi sunt reale şi sunt formate din
naţiuni, din popoare, din oameni care, evident pot comunica şi
coopera ajungându-se, dacă se doreşte şi exuistă voinţă, la un
numitor comun mul-umitor, chiar dacă acesta ar putea fi unul de
compromis. O problemă reală o constituie şi multitudinea de
jucători-actori din arena globală, cu interese comune dar şi
divergente, mulţi conduşi, din păcate, şi de interese egoiste, de
putere şi influenţă. Totuşi, poate exista o mai bună comunicare,
coperare şi interacţiune între cele trei lumi, prin prisma
faptului că toţi cetăţenii celor trei categorii de state sunt de
fapt oameni şi pot convieţui conform normelor morale, de etică, de
bună cooperare şi prietenie între popoare căci, privind
retrospectiv la unele mari probleme-derapaje recunoscute ale istoriei
(precum anumite manifestări comuniste dictatorile-totalitare, precum
manifestările naziste dictatoriale-totalitare ş.a.) se observă că
anumite păersonalităţi sau grupuri de interese au împins lumea în
derapaje-problemă practic prin dictatură şi despotism. Aceasta
este o realitate universal recunoscută!
Lumea
nouă - o imagine de ansamblu: Mediul internaţional şi
naţiunile
Lumea liberă în era globalizării, cu
interdependenţele, interacțiunile şi curentele existente, lasă
totuşi un animit grad de libertate în mişcare în arenă, deşi
statele nu se pot mişca în afara sistemului global, cel mult pot
recurge (eventual) temporar la izolaţionism (experimentul-cazul
Coreea de Nord este unul total nefericit). Libertatea există, chiar
dacă naţiunile urmează anumite trasee (direcţii) generate de
apartenenţa lor la anumite structuri, organisme, dependențe
generate și de încheierea unor acorduri sau prin adoptarea anumitor
orientări la nivel macroeconomic precum cele impuise de FMI, BM
etc.. Dinamica şi gradul de imprevizibilitate din cadrul arenei
relaţiilor internaţionale fac ca o prognoză precisă a evoluţiilor
şi tendinţelor să nu poată fi făcută cu acurateţe.
Se poate vorbi despre o comunitate
a democraţiilor la nivel mondial sau despre o coaliţie globală a
celor liberi, deşi mai mult la nivel de aspiraţie decât ca
realitate. Pentru perioada de tranziţie, în care cuprindem și
criza economică globală, se poate vorbi despre post-occident, care
la nivelul de astăzi are ca nucleu statele libere de pe cele două
ţărmuri ale Atlanticului, dar nu se mărgineşte la acesta.
Evoluţia sa are un caracter deschis, deşi în cazul Uniunii
Europene s-au prefigurat condiţiile şi nivelul extinderii sale.
Recunoaşterea legitimităţii şi
necesităţii anumitor orientări care vin de la societate,
recunoaşterea importanţei nevoilor reale şi intime ale naţiunilor
este esenţială. Guvernarea
(guvernanții) și diversele și numeroasele grupuri de
interese-presiune trebuie să includă obligatoriu aspirațiile reale
ale cetățenilor, ale națiunilor, ale oamenilor nemanipulați, iar
oamenii îşi pot
promova interesele printr-o implicare mai mare în conducerea
societăţii şi, indirect la conducerea naţiunii, a statului, prin
ONG-uri, asociații, fundații, cluburi, mass-media, astfel
încât politicile guvernamentale să aibă la bază şi nevoile
cetăţenilor, nu doar interesele elitelor, ale guvernelor, implicit
ale grupurilor de interese-presiune, ale loby-iștilor
– situaţie în care funcţia de reprezentare a intereselor reale
și libere naţiunii
este atrofiată.
Viitorul omenirii este orientat
(sau mai degrabă ar trebui a fi mai bine orientat) către libertate
şi respectarea reciprocă a drepturilor, a tratatelor, este orientat
către cooperare şi colaborare deschisă, către schimb de
informaţii şi de experienţă, către unitate şi nicidecum nu este
(sau, mai exact, nu ar trebui să fie) orientat către interese de
grup, secesiune şi lupte intestine. Deschiderea Statelor Unite ale
Americii către cooperare, libertate, democraţie, în calitate de
mare putere influentă în arena mondială, deci la nivel cuprinzător
global, dovedeşte faptul că se doreşte cu adevărat o revigorare
şi o revitalizare globală, iar acest lucru este cu adevărat
posibil, deși mai este mult de lucru la atitudinea și acțiunile
SUA care, în numeroase situații, acționează ca jandarm mondial!
La construcţia noilor state
(precum Irak, Afganistan, Siria, Egipt ș.a.) extrem de active sunt
reţelele de promovare ale valorilor democraţiei, Occidentul
considerând că ideologia sa şi liberalismul democratic sunt cele
mai bune la nivel global, legitimându-şi astfel promovarea. Există
o dorinţă la nivelul unor naţiuni (premoderne și moderne) de a
adopta și de a beneficia de valorile democratice, în principal
drepturi, libertate şi bunăstare. În acelaşi timp însă, există
şi o puternică opoziţie şi un scepticism destul de răspândit.
Occidentul consideră că valorile şi interesele sale sunt şi ale
„comunităţii mondiale”, însă există
baze tradiționale, culturale, religioase care au propria autonomie
seculară sau milenară și peste care nu se potrivește „mănușă”
tăvălugul valorilor democratice de tip Occidental.
Probleme care divizează Occidentul
de celelalte zone mai
puțin dezvoltaste economic și democratic au
legătură, în principal, cu eforturile Occidentului în următoarele
direcţii: menţinerea superiorităţii sale militare în domeniul
armelor de distrugere în masă prin politici de proliferare pentru
ele şi neproliferare
pentru alte state,
promovarea valorilor şi instituţiilor occidentale prin
constrângerea unor state sau prin persuasiune, protejarea
integrităţii lor
(a statelor puternice) culturale,
sociale şi etnice şi prin restrângerea numărului de imigranţi şi
refugiaţi, dar
și
prin lărgirea forței lor economice și politice acaparatoare,
evident în detrimentul celorlalte state mai puțin dezvoltate care
nu sunt membre în „clubul lorzilor” al
statelor puternice și
influente și
al anumitor grupuri de interese mai neortodoxe, unele chiar oculte.
Moralitatea,
etica, conștiința...
în relaţile internaţionale
În
Cutia
„magică” contemporană a Pandorei avem pericolele (chiar
„relele”), surprizele şi „surprizele” cu potenţial pozitiv
dar, paradoxal, în acelaşi timp, cu potenţial negativ, teribil de
distructiv, precum: energia atomică nucleară (de fisiune, de
fuziune), experimentele şi experienţele atomice, armele atomice,
armele psihotronice, armele chimice, armele biologice, alte arme şi
energii neconvenţionale (unele experimentale şi de necontrolat în
anumite situaţii), ingineria genetică (care poate avea efecte
benefice dar poate avea şi afecte negative chiar pe termen lung, de
generaţii, adică pe sute şi mii de ani), diverse experienţe şi
experimente (din
domeniul medicinii, psihologiei, fizicii, biochimiei, meteorologiei,
climei
ş.a.),
avem
și poluarea
în multiplele sale forme (este inclusă şi „poluarea”
genetică), nanotehnologii şi biotehnologii etc., avem
manipularea
prin diverse mijloace de tip subversiv atât la nivel perceptibil
cât şi la nivel subliminal, dar
și
posibilitatea şi riscul folosirii comunicaţiilor şi a comunicării
(doar în anumite cazuri şi în anumite situaţii) și prin mass -
media în special în scopul atingerii anumitor scopuri (pozitive
sau negative)
etc.. Avem speranţa, (nădejdea),
sperăm întemeiată, că nu se va ajunge la un Armaghedon nuclear
(atomic). Anumite voci autorizate susţin că, cu siguranţă,
omenirea (specia umană) dar şi Planeta au trecut prin mai multe
„Apocalipse”. Oricum,
anumite voci ale specialiștilor, susțin că actuala orientare a
lumii poate fi către un control electonic, informațional ș.a. al
lumii, control nu tocmai benefic dezvoltării normale - naturale,
morale și spirituale a omenirii.
În
actuala conjunctură, globalizarea,
cu toate schimbările şi interacţiunile pe care le implică,
produce schimbări majore atât la nivel socio-cultural, economic,
politic, militar,
cât şi la sensibilul şi delicatul nivel psiho-spiritual,
manifestându-se atât la nivel naţional cât şi internaţional,
la nivelul omului de rând (al omului obişnuit), deci la nivel
individual, dar şi la nivel de grupuri sociale, la nivel de
comunităţi, state, zone, regiuni, și
impicit, la
nivel global. Totuşi, în acest
context, statul-naţiune, deși își delegă o serie de atribuțiuni la nivele suprastatale (NATO, U.E., organizații internaționale ș.a.), statul național în general, îşi menţine rolul principal important şi
fundamental atât în plan intern cât şi in plan internaţional,
deşi în arenă se manifestă o multitudine de actori și
jucători,
unii dintre ei fiind specifici lumii contemporane şi având
capacităţi noi.
Suveranitatea
statelor
este în dinamică însă statul-naţiune a fost, este şi rămâne
de neînlocuit, fiind un real garant solid pentru naţiunile lumii
de pe toate meridianele, garant
pentru păstrarea identității morale, spirituale, culturale ș.a.
a statelor lumii!
De asemenea trebuie subliniat
rolul fundamental şi esenţial pe care îl joacă moralitatera,
etica, altruismul, cooperarea reală, dar și loialitatea
demnitarilor, loialitatea funcţionarilor publici, loialitatea
tuturor acelor oameni implicaţi în mod direct şi indirect în
chestiuni şi probleme care au rol determinant în orientarea
statelor, instituţiilor, organismelor naţionale şi internaţionale
în arena naţională, regională şi internaţională, atât în
sfera etatică (a afacerilor şi chestiunilor de stat, oficiale), cât
şi în sfera privată.*
Despre autor:
Răzvan-Ioan Tulpan este analist, contabil, licenţiat în Relaţii
Internaţionale şi Studii Europene al Universităţii „Lucian
Blaga“ din Sibiu (licenţiat al Facultăţii de Drept „Simion Bărnuţiu”) și
cercetător
independent.
Articolele sale pot fi găsite online pe
www.tulpan-i-consiliere.blogspot.com şi
www.terra-cultural.blogspot.com, iar cărţile sale
despre
alimentaţia sănătoasă, globalizare, umor, enigme și
investigaţii, recorduri și curiozităţi, relaţii internaţionale,
credinţa ortodoxă ş.a.
pot fi
achiziționate
din
librăria din MALL sau pot fi comandate
direct de la autor, la
adresa de E-mail:
AiCarteAiParte.ioan@gmail.com
_____________________________________________________________
*SURSE:
1. Răzvan-Ioan
Tulpan, “Globalizarea şi noile perspective ale statului:
statul naţional între colaps şi supravieţuire” (vol. I), Sibiu,
2009, pp. 58-73, 147-166, 178-180.
2. Shaun
Riordan, Noua diplomaţie, Editura Antet XX Press, 2004, pp.
91-102.
3. Vladimir
Volkoff, Tratat de dezinformare, Editura Antet, 2001.
4. Francis Fukuyama, Sfârșitul istoriei și ultimul om.
< "Chiar dacă lumea râde de tine, ia-te în serios. Mulţimile râd de ceea ce nu înţeleg şi ridiculizează tot ceea ce le depăşeşte. Prea mulţi dintre cei care au în ei o scânteie de geniu nu-i dau frâu liber niciodată, pentru că se tem de hohotele mulţimii. Uită ce gândesc alţii. Ceea ce contează este părerea ta despre tine şi încrederea pe care ţi-o acorzi."** Când ai dreptate şi faci un lucru bun, mergi înainte, perseverează şi vei reuşi! (completarea mea)
**Napoleon HILL, 1883-1970, scriitor american de cărţi motivaţionale >
E-mail: AiCarteAiParte.ioan@gmail.com
* * *Răzvan TULPAN pe FACEBOOK:
4. Francis Fukuyama, Sfârșitul istoriei și ultimul om.
< "Chiar dacă lumea râde de tine, ia-te în serios. Mulţimile râd de ceea ce nu înţeleg şi ridiculizează tot ceea ce le depăşeşte. Prea mulţi dintre cei care au în ei o scânteie de geniu nu-i dau frâu liber niciodată, pentru că se tem de hohotele mulţimii. Uită ce gândesc alţii. Ceea ce contează este părerea ta despre tine şi încrederea pe care ţi-o acorzi."** Când ai dreptate şi faci un lucru bun, mergi înainte, perseverează şi vei reuşi! (completarea mea)
**Napoleon HILL, 1883-1970, scriitor american de cărţi motivaţionale >
Autorul - Răzvan-Ioan TULPAN
E-mail: AiCarteAiParte.ioan@gmail.com
* * *Răzvan TULPAN pe FACEBOOK:
* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * *
GARANTAT un CADOU GRATIS ... în 3 paşi:
< GARANTAT un CADOU GRATIS în luna AUGUST 2013:
Pasul 1) DACĂ eşti studentă la oricare Facultate a ULBS şi
Pasul 2) iei legătura cu autorul şi
Pasul 3) cumperi în luna AUGUST 2013 oricare carte a autorului Răzvan-Ioan TULPAN
direct de la el,
Pasul 3) cumperi în luna AUGUST 2013 oricare carte a autorului Răzvan-Ioan TULPAN
direct de la el,
... ATUNCI poţi primi
GARANTAT un CADOU GRATIS la alegere, din partea autorului:
a) o ciocolată de calitate - cu unt de cacao - cu lapte, stafide sau alune etc.
a) o ciocolată de calitate - cu unt de cacao - cu lapte, stafide sau alune etc.
sau
b) o periuţă de dinţi (de marcă) cu peri speciali!
Vă aşteptăm cu drag! Succes! NU RATA OCAZIA!
CONTACT E-mail: AiCarteAiParte.ioan@gmail.com
* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * *
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu