CARTEA „Eu, Simah, prefectul Romei - Omul și mașina” de prof. univ. Thomas MOLNAR,
în traducerea și prefața lui Manuel VALERIU (valeriu.manuel@yahoo.com).
Prima carte - tradusă în limba română - a autorului de origine maghiară, fost profesor universitar în SUA, Thomas Molnar!
în traducerea și prefața lui Manuel VALERIU (valeriu.manuel@yahoo.com).
Prima carte - tradusă în limba română - a autorului de origine maghiară, fost profesor universitar în SUA, Thomas Molnar!
Joi
31 octombrie 2013, la ora 16.30, în
cadrul evenimentelor şi manifestărilor din cadrul Târgului
Naţional de Carte şi
Revistă Religioasă (ediţia
a XIII-a)
–
în
sala de conferințe (corpul
B – clădirea nouă, la et.5)
a
Bibliotecii Judeţene „ASTRA” din Sibiu,
a
avut loc lansarea
cărții
compusă
din două eseuri „Eu,
Simah, prefectul Romei - Omul
și mașina”
de
prof.univ. Thomas Molnar, (prima
carte tradusă în Limba română a autorului de origine maghiară,
profesor universitar în SUA, Thomas Molnar) în traducerea
și prefața lui
Manuel Valeriu, lucrare
compusă din două interesante eseuri, publicată la
Editura
Logos, București. La lansare au fost invitați speciali: Conf. Dr. Sebastian Moldovan, Manuel
Valeriu ş.a..
De asemenea şi eu am sost invitat de către traducător, D-nul Manuel VALERIU. [N.M. = Nota Mea - Răzvan TULPAN]
„Eu,
Simah, prefectul Romei - Omul
și mașina”
a
prof.univ. Thomas Molnar în
traducerea
lui
Manuel
Valeriu (traducătorul
semnează şi prefaţa),
publicată
la Ed.
Logos,
București
-
lucrare deosebită,
cu o abordare originală
şi
stimulatoare, formată
din două eseuri comparabile ca abordare cu lucrări în de tipul
celor ale lui Alvin Tofler (vezi Şocul viitorului şi Al treilea val
- lucrări de referinţă în sociologie, scrise de Alvin Tofler).
Câteva
repere biografice ale lui Thomas MOLNAR (vezi
prefaţa
cărţii
amintite)
Thomas
MOLNAR s-a născut în anul 1921 în Ungaria (Budapesta), din 1927 -
de la vârsta de 6 ani, împreună cu părinţii, se stabileşte în
România, la Oradea, unde trăieşte 11 ani (1927-1938), căci la
vârsta de 17 ani revine în oraşul magiar natal. La începutul
anilor 1940 pleacă în Belgia la studi la Universitatea din
Bruxelles.
Dat
fiind perioada tulbure a celei de a Doua Conflagraţi Mondiale,
Molnar ajunge prizonier în lagărele germane-natiste, iar în ziua
fixată pentru execuţia sa – 29 aprilie 1945, este eliberat din
lagăr de către trupele aliate, împreună cu ceilalţi deţinuţi. Mai târziu a trăit în SUA şi a fost profesor universitar la mai multe universităţi americane şi nu numai. A
fost un filosof catolic cu idei neângrădite, mai liberale,
nonconformist. După
o viaţă plină de neprevăzut şi presărată cu numeroase
încercări, Thomas
Molnar se stinge din viaţă în anul 2010, în Richmond, statul
Virginia SUA.
Subliniem
anumite idei şi concepte ale
autorului T. Molar,
din
opera
sa (din unele
dintre cele 44
de cărţi scrise de Molar şi traduse în numereoase limbi –
autorul a publicat şi numeroase articole), unele subliniate
şi de traducătorul
Manuel
Valeriu:
În
„Declinul
intelectualului”
(1961) a lui T. Molar, autorul subliniază faptul că, în
opinia sa, elitele funcţionează
fără a mai crede în democraţie, neaplicând pricipiile
democratice, elitele manifestându-se „într-un
consiliu de administraţie paternalist”
[...]
ca un „ca
un grup
de manageri, de experţi, de conceptualişti, guvern mondial sau
agenţii omniprezente”, iar membrii elitelor nu se mai supun lui
Dumnezeu. („Omul
şi maşina”,
pp. 8-11, din prefaţa
traducătorului).
Molnar
în
scrierile sale, accentuează,
ideea unor elite
înstrăinate
de Dumnezeu,
degenerate moral, cu o societate alienată, aflate într-o criză de
identitate - „o
utopie planetară”
(vezi
prefaţa
lucrării „Omul şi maşina”).
La
nivelul societăţii „o
cvasi
clasă ia naşterte, anonimă, fără caracter, fără conştiinţă
sau identitate.” (p. 35 din „The
Emerging Atlantic Culture”,
de
T. Molnar, idee subliniată
de traducătorul
M.V. în
prefaţa
cărţii
„Omul
şi
maşina”).
Astfel,
efectele tehnologizări
excesive, a mecanicizării,
automatizării
combinate cu
automatismele
umane date de alienare şi de alterarea identităţii cu profanarea
sacrului,
duc, în
viziunea din scrierile lui Molnar,
la o degenerare şi
chiar la „dispariţia
spiritualului şi a sacrului din societatea noastră.”
Revenind
la prima şi, deocamdată, singura carte tradusă în română şi lansată luna aceasta (31
octombrie 2013), autorul subliniază robotizarea oamenilor,
îndepărtarea de Dumnezeu, criza identitară... Este, uneori, o
abordare mai abruptă, dar necesară, în vizuinea lui Molnar, tocmai
pentru a evidenţia problematica
şi
a şoca!...
deci pentru a atrage atenţia asupra pericolului.
Atinge
şi problematica religioasă, la modul concret, el nefiind de acord
cu dezumanizarera
liturghiei în principal în SUA, căci Thomas Molnar, profesorul
universitar american,
vorbeşte
despre „muzica pop” şi „mişcările corporale”, (ceva
de genul unor dansuri în
grup)
incluse (mai nou) la Liturghia din bisericile anumitor culte (unele
culte de tip creştin), toate acestea producând, conform lui Molar
şi lucrării cu eseul „Maşina şi omul”, producând
desacralizare şi
prin ruperea de tradiţional şi de obişnuit, natural şi firesc. Alteori el
spune că până şi de Dumnezeu se discută raţional, ştiinţific,
pragmatic.
Autorul
de origine maghiară mai subliniază şi faptul că „o
societate
este pregătită pentru decadenţă atunci când idealul ei se
epuizează şi ea e abandonată de geniile invizibile ale
societăţii.” (eu aş completa că geniile invizibile sunt
similare, în anumite privinţe ale manifestării şi influenţei, cu
un fel de mână invizibilă din economie [N.
M.]).
Astfel,
tăvălugul
tehnologiei şi
mecanizării
afectează
sufletul şi
intelectul, atingând
grav naturalul -
manifestările normale sociale şi nu numai!
Un
aspect interesant şi oarecum frapant este faptul că Molnar spune că
Marea Mecanizare atinge până şi Universităţile (lumii) –
adică mediul de formare a tinerilor, căci se trece de la formula universitară clasică-tradiţională, la cea universitară nouă chiar cu tente de
globalizare, în sensul interferenţelor dintre mediile universiare şi companiile
multiinaţionale (care, aş completa eu că oferă logistică,
sponsorizări şi recrutează studenţi şi absolvenţi [N.
M.]),
cu partidele politice, cu grupurile de interese-presiune ş.a..
Astfel,
mediul universitar nu mai este cel clasic - axat pe învăţămînt,
educaţie, formare, ci
deja
este
unul hibrid (aş spune eu -
chiar
mutant
[N.M.]),
cu
interferen'e exterioare, reyult\nd un fel de hipermarket cu o
pierdere de inentitate şi
de repere (simple
tradiţionale
universitare specifice, aş
completa eu [N.M.]).
Eu aş spune că totuşi nu se pot generaliza şi absolutiza aceste concepte, căci există, încă,sunt, şi fiefuri mai rare de natural şi linişte!... deşi totul tinde către uniformizare forţată şi înglobare. absorbire, globalizare... Trebuie trezvie şi grijă!... identitatea trebuie păstrată... [N.M.]
Într-o
altă ordine de idei, Molar, în cartea sa tradusă în română în
2013, susţine că „omul
care nu are limite (limitări
[N.M.],
abandonat poftelor sale, devine o brută”...
Eu personal
[N.M.] aş
fi mai blând, şi nu aş spune brută, ci mai degrabă om ignorant,
indiferent,
preocupoat de sine însuşi, nealtruist deci egoist... căci sămânţa
naturalului, a firescului,
a Cunoaşterii se Dumnezeu, o au toţi oamenii prin naştere şi, mai
apoi,
prin dezvăluirea / cunoaşterea
de (anumite) taine... [N.M.]
Molnar
vede imperiile ca pe
„monştrii
reci” [… ]
„gulagul
comunist a oferit o ilustare elocventă, vacarmul vulgar al Americii,
de asemenea. Imperiile candidate din Lumea a treia imită
aceşti
strămoşi
de marcă”. Istoria se repetă!... „perpetuum mobile" al istoriei! Eu
personal [N.M.]
nu
aş numi această lume neevoluată economic Lumea a treia, căci
este doar un şablon, Dumnezeu are o cu totul şi cu totul altă
scară a valorilor - după cum bine spune în Adevăr Sfântul Apostol Pavel în
Epistolele din Noul Testament (cuprins în Sfânta Scriptură sau
Biblia), ne spune că Dumnnezeu nu se uită la faţa omului ci la inima lui, la
sufletul omului. [N.M.]
(vezi
Noul Testament cu Psalmii, Editura Institutului Biblic şi de Misiune
al Bisericii Ortodoxe Române - B.O.R.)
Spre
finele lucrării „Eu,
Simah, prefectul Romei - Omul
și mașina”
a lui Molar, autorul de origine magiară şi profesor universiar în
SUA, un filosof catolic, un gânditor, subliniază faptul că
„maşina” rămîne un corp străin în relaţia cu sufletul...
Adică
mecanicicarera,
artificializarea, îndepărtarea
de natural nu se poate integra şi
contopi
cu sufletul omului. [N.M. = Nota Mea]
Molnar nu ne dă
soluţii
– sau mai degrabă nu doreşte a ne oferi pe tavă soluţiile, el
lansează o serie de provocări, de întrebări, mişcă roţiţele gândirii
abstracte, ştiinţifice, umane dar şi lăuntrice sufleteşti ale
cititorilor, direcţionând totuşi orientările cititorilor,
oferindu-le un anumit făgaş... Prea multă mecanicizare,
tehnologizare, îndepărtare de natural, de natură, de firesc, de Dumnezeu, de valorile reale, îndepărtare de moralitate, de etică, îndepărtare de omenie şi de omenesc, de
relaţiile interumane nemijlocite de Internet, de e-mail, telefon,
televiziuune, de TV prin sateliţi etc. afectează, cu siguranţă, latura
fireasă, normală, naturală şi intimă a omului... deci alienează şi denaturează, ne spune Molnar şi pot spune şi eu!
O carte deosebită, stimulatoare, incitantă, cu o serie de întrebări existenţiale şi, de mare actualitate - căci, istoria se repetă!
O carte deosebită, stimulatoare, incitantă, cu o serie de întrebări existenţiale şi, de mare actualitate - căci, istoria se repetă!
Vă
invităm a citi acestă deosebit de interesantă lucrare a
lui Thomas Molnar, formată
din două eseuri
„Eu,
Simah, prefectul Romei”
şi
„Omul
și mașina”,
în traducerea lui Manuel Valeriu, căci
cu certitudine vă
veţi
pune o serie de întrebări
existenţiale!
Lectură
plăcută!
Cartea se poate procura in Sibiu direct de la mine.Pretul este de 15 lei (include TVA si autograf).
RăspundețiȘtergere